ROAS

Natuurlijk wil je dat jouw advertentie campagne zo effectief mogelijk is. ROAS is een van de methodes waarmee dit mogelijk is. Benieuwd naar de betekenis van ROAS en de werking van deze methode? Hier bespreken we dit begrip uitgebreid.

Wat is ROAS?

ROAS is een methode voor het bepalen van de effectiviteit van een campagne. ROAS staat voor Return On Advertising Spend. Deze methode maakt het voor een bedrijf makkelijk om te bepalen welke aanpak effect heeft en welke invloed dit heeft op de online marketing strategie.

Hoogtes van de ROAS en is dit gezond?

Return on ad spend (ROAS) is een marketingmaatstaf die wordt gebruikt om de effectiviteit van een online advertentiecampagne te meten. ROAS helpt online bedrijven te bepalen welke methoden effectief zijn en hoe ze kunnen verbeteren.

Het is echter belangrijk op te merken dat wat als een “goede” ROAS wordt beschouwd, sterk kan variëren afhankelijk van de branche, het bedrijfstype, het doel van de campagne, het soort product of dienst, en andere factoren. Hieronder vind je een algemene indeling die je kan helpen om te beoordelen hoe je ROAS presteert.

ROASBeschrijving
1:1 of minderLaag – je verdient minder of gelijk aan wat je uitgeeft aan advertenties. Dit betekent dat je advertentiecampagne niet winstgevend is en dat er ruimte is voor verbetering.
2:1 tot 5:1Gemiddeld – dit wordt vaak gezien als een “break-even” punt voor veel bedrijven, vooral in sectoren met hoge kosten en/of hoge concurrentie. Hoewel het aantoont dat je meer verdient dan je uitgeeft, zou je nog steeds moeten streven naar verbetering.
5:1 en hogerHoog – dit wordt over het algemeen beschouwd als een uitstekende ROAS. Het betekent dat je aanzienlijk meer verdient dan je uitgeeft aan advertenties, wat duidt op een zeer effectieve advertentiecampagne.
Verschillende ratio’s voor de ROAS. Wat is een goede ROAS?

Let op, deze cijfers zijn slechts algemene richtlijnen. Afhankelijk van de marges en operationele kosten van je bedrijf, kan een “goede” ROAS er voor jou anders uitzien.

ROAS | Begrippenlijst
De ROAS binnen Google Ads.

De ROAS berekenen doe je zo

ROAS geeft je een verhouding tussen de opbrengst en de kosten van een internet marketing campagne. Met ROAS bereken je hoeveel advertentiegeld aan omzet voor het bedrijf oplevert. Hoe hoger de ROAS, hoe beter. De ROAS bereken je als volgt:

ROAS = (Totale conversiewaarde – Totale advertentiekosten)/ Totale advertentiekosten

Stel: met 30 bestellingen via de webshop is de opbrengst (de conversiewaarde) totaal €2000. Je hebt €100 geïnvesteerd in een Google Ads Campagne. De ROAS reken je dan zo uit:

ROAS = (2000 – 100)/100 = €19

Iedere euro die je geïnvesteerd hebt in jouw campagnes, levert dus €19 op. Is de ROAS lager dan 1, dan geef je meer uit aan advertenties dan dat het je oplevert.

De impact van ROAS op SEO

De ROAS helpt om jouw campagnes op een winstgevende manier op te zetten. Dit betekent wel dat je campagne in orde moet zijn en daarnaast ook jouw website goed moet draaien. Een goede ROAS heeft zeker impact op de SEO van je website, maar andersom is een goede SEO ook onmisbaar voor een succesvolle advertentie campagne.

Wat is een goede ROAS voor een SEO-campagne

Een goede ROAS bepalen voor een SEO-campagne is iets lastiger dan voor andere campagnes. Een aantal karakteristieken van een SEO-campagne zijn namelijk:

  1. Groei is lastiger te voorspellen.
  2. Groei is vaak niet linear met SEO.
  3. Bestaande posities verlies je niet de dag dat je stopt met investeren in SEO.
  4. SEO verhoogt de intrinsieke waarde van een bedrijf (passief inkomen).
  5. Je kunt niet alleen je directe omzet meten, in zulk soort calculaties reken ik altijd met de lifetime value van een gemiddelde klant (uit SEO).

Stel, je gaat als organisatie aan de slag met een traject van € 2000,- per maand en doet dit 24 maanden. Het kan zijn dat je pas na 6-8 maanden over die € 2000,- heen gaat met de opbrengsten vanuit het organische verkeer. De TVT van zo een traject zal dan ergens rond de 12 maanden liggen als de groei door blijft gaan, maar de werkelijke impact die je hebt gemaakt is veel groter, doordat de bestaande posities die je hebt bereikt vaak blijven (als je het goed doet).

Belangrijk bij deze berekeningen is dat je er zeker van bent dat alle Google Analytics data correct is.

En wat is een goede ROAS voor een SEA-campagne?

Een goede ROAS voor een SEA-campagne berekenen is iets makkelijker dan een goede ROAS voor een SEO-campagne. Bij een goede ROAS voor een SEA-campagne maak ik gebruik van de volgende zaken.

  1. Wat is daadwerkelijk de winst per product (en niet de omzet, omzet is leuk, maar geen weerspiegeling van de bottom line).
  2. Wat is je exacte CPA (cost per acquisition)?
  3. Wanneer je niet meer aan Google betaalt, verlies je ook je posities. Hier kun je geen extra intrinsieke waarde in meenemen zoals bij SEO.
  4. De bestaande klanten die je krijgt zorgen voor een hogere gemiddelde lifetime value dan enkel de initiële aankoop.

Bij een SEA-campagne kun je als organisatie beter voorspellen wat je erin stopt en wat je eruit haalt. Hierbij is het vaak in de theorie dat je marketing spend per nieuwe klant circa 1/3de van de lifetime value (winst) mag zijn. Als je een ROAS dus iets “agressiever” wilt insteken, dan is het mogelijk om hier boven te gaan zitten. Dit zal zorgen voor een groei / versnelling in het verkrijgen van klanten. Als je als organisatie hieronder zit, dan zorgt dit voor een vertraging van de groei (dan kun je in theorie sneller gaan of de cost per acquisition verhogen).

Mijn advies

Er zijn verschillende manieren om de e-commerce van je website te optimaliseren en de ROAS is hier een van. Hoewel ROAS niet allesbepalend is, is het zeker slim om je hierin te verdiepen. We raden aan om de ROAS als uitgangspunt voor je campagne te nemen. Hiermee stuur je direct op winst, krijg je snel duidelijkheid en heb je de mogelijkheid om conversies te optimaliseren. Met de ROAS bereken je de kosten en opbrengsten van een campagne als onderdeel van jouw online strategie.


Veelgestelde vragen

Wat is ROAS?

ROAS, Return On Advertising Spend, is een bepaalde methode waarmee je de effectiviteit van een marketingcampagne kunt meten. Met behulp van de ROAS-methode kun je eenvoudig bepalen welke marketingactiviteiten effect hebben en wat de invloed hiervan is op de marketingstrategie.

Wat is de impact van ROAS op SEO?

De ROAS-methode ondersteunt je om effectieve marketingcampagnes op te zetten. Hiervoor met je wel een geoptimaliseerde website hebben. We kunnen dus stellen dat ROAS wel een zekere impact op SEO heeft.

Senior SEO-specialist

Ralf van Veen

Senior SEO-specialist
Five stars
Ik krijg een 5.0 op Google uit 76 beoordelingen

Ik werk sinds 10 jaar als zelfstandig SEO-specialist voor bedrijven (in Nederland en het buitenland) die op een duurzame wijze hoger in Google willen komen. In deze periode heb ik A-merken geconsulteerd, grootschalige internationale SEO-campagnes opgezet en wereldwijd opererende development teams gecoacht op het gebied van zoekmachine optimalisatie.

Met deze brede ervaring binnen SEO heb ik de SEO-cursus ontwikkeld en honderden bedrijven op een duurzame en transparante wijze geholpen met een verbeterde vindbaarheid in Google. Hiervoor kun je mijn portfolio, referenties en samenwerkingen raadplegen.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 11 oktober 2023. De laatste update van dit artikel vond plaats op 31 januari 2024. De inhoud van deze pagina is geschreven en goedgekeurd door Ralf van Veen. Leer meer over de totstandkoming van mijn artikelen in mijn redactionele richtlijnen.